شناسه : 153754810

پژوهش‌های حوزوی به سمت نیازهای نظام برود


محقق حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه پژوهش‌های حوزوی باید به سمت نیازهای نظام برود، گفت: ساختار علمی و آموزشی حوزوی خیلی عمیق است، ولی این نظام آموزشی تکمیل‌کننده می‌خواهد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان یزد، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، محقق و پژوهشگر حوزه‌های علمیه کشور در گردهمایی «طلایه‌داران دیانت و سیاست» در مسجد روضه محمدیه یزد اظهار کرد: بیانیه گام دوم انقلاب پیام اصلی دارد که در سه مقام بیان شده است.

وی ادامه داد: پیام اصلی این بیانیه، تبیین نظریه نظام انقلابی است و در مرحله بعد این نظریه انقلابی در چهار دهه چه دستاوردهایی داشته و در گام دوم چه باید کرد و چه توصیه‌هایی لازم است.

حجت‌الاسلام خسروپناه افزود: نظریه نظام انقلابی یعنی خودسازی، جامعه پردازی و تمدن‌سازی که با شعارهای فطری و جهانی انسان یعنی آزادی، اخلاق، معنویت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری و از طریق مردم سالاری دینی محقق می‌شود.

این محقق حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به دستاوردهای این نظریه در چهار دهه بیان کرد: استقلال کشور و عمل کردن به شعار نه شرقی نه غربی، حفظ امنیت و تمامیت ارضی با وجود توطئه‌های خارجی، پیشرفت علم و فناوری، توسعه زیرساخت‌های کشور، معنویت و اخلاق در فضای عمومی، عزت ملی و روابط خارجی، رشد بینش سیاسی مردم و مشارکت آن‌ها، تحقق و گسترش محور مقاومت در منطقه، پایان بخشیدن به انحطاط تاریخی ایران از دستاوردهای این نظریه است.

وی ادامه داد: ایران در این چهل سال روی پای خودش ایستاد و دستاوردها ایران را به یک ملتی مستقل، آزاد، مقتدر، با عزت، متدین، پیشرفته در علم، انباشته از تجربه‌های گران‌بها تبدیل کرده و در این بیانیه هفت توصیه علم و پژوهش، معنویت، اخلاق و اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی و سبک زندگی بیان شده است.

خسرپناه امید بخشی به زندگی را از جمله درس‌های این بیانیه در بخش تبلیغ بیان کرد و افزود: ائمه جماعات و روحانیون باید در عرصه تبلیغ به مردم امید دهند چراکه یاس هم دین هم دنیا را از انسان می‌گیرد.

وی اعتدال گویی در توصیف انقلاب، طرح مسائل اجتماعی و بیان راه حل‌ها و مطالبه‌گری منصفانه از دولت، توجه به شبهات اعتقادی و انحرافی که در جامعه وجود دارد  را از دیگر درس‌های تبلیغی بیانیه گام دوم برشمرد و گفت: البته در بیانیه گام دوم درس‌های دیگری بیان شده که باید مورد توجه قرا گیرد.

این محقق حوزه علمیه بیان کرد: ساختار علمی و آموزشی حوزوی خیلی عمیق است ولی این نظام آموزشی تکمله می‌خواهد و روسای حوزه باید در این زمینه تلاش کنند.

وی ادامه داد: یک طلبه باید نظامات اجتماعی را بداند لذا باید در ساختار آموزشی آورده شود، پژوهش‌های حوزوی باید به سمت نیازهای نظام برود و این یک تکلیف است چرا که نظام به این مسائل اجتماعی نیاز دارد.

حجت‌الاسلام خسروپناه بر تقویت و دفاع غیرتمندانه از اسلام و روحیه رسالت محوری داشتن تاکید کرد و گفت: وقتی شبهه یا انحرافی در جامعه می‌بینیم نباید بی تفاوت باشیم بلکه باید در جهت رفع آن تلاش شود.

وی با اشاره به تذهیب نفس و اینکه اگر بخواهیم معنویت و اخلاق را در نسل جوان رونق دهیم ابتدا باید خود مراقب باشیم گفت: ایجاد شبکه معرفتی، تبلیغی برای تاثیرگذاری حداکثری باید مورد توجه باشد چرا که اگر هر کسی تک تک تبلیغ کند اثر و برکت دارد اما فعالیت‌های علمی و معرفتی و تبلیغی باید به صورت شبکه‌ای انجام شود که اثر چند برابری خواهد داشت.

 

آدرس کوتاه :
رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.